- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

تولید ۲.۶ میلیون تن برنج سفید در سال ۹۹

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آمارها امسال ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن برنج سفید در سطح زیرکشت ۸۰۰ هزار هکتار تولید شد که این میزان تولید در کاهش واردات موثر است.

«فرامک عزیزکریمی» امروز  (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه امسال افزون بر چهار میلیون تن شلتوک تولید شد، افزود: این درحالی است که در سال ۹۸ به دلیل بارندگی‌های زیاد،  وفور آب‌های سطحی و ذخیره مناسب آب در سدهای برخی استان‌های کشور از جمله خوزستان و گلستان، سطح زیرکشت برنج به ۸۳۵ هزار هکتار رسید.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بدین ترتیب پارسال نزدیک به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن برنج سفید در کشور تولید شد.

عزیزکریمی نیاز کلی کشور به برنج سفید را سالیانه حدود سه میلیون تن برشمرد و گفت: با توجه به سطح زیرکشت امسال، تولید داخلی حدود ۸۵ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

رشد ۵۰ درصدی قیمت ارقام برنج پرمحصول 

 مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه درباره قیمت برنج سر مزارع گفت: قیمت برنج براساس درجه‌بندی متفاوت است،  میانگین قیمت برنج ارقام کیفی در ماه‌های مرداد تا مهرماه در شرایط عرضه توسط کشاورزان در مقایسه با شرایط مشابه سال گذشته برای ارقام کیفی ۲۷ درصد و ارقام پرمحصول ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه ‌داد: به دلیل مشکلاتی در بازار برنج خارجی، قیمت برنج ایرانی نیز دچار نوسان شده است.

عزیزکریمی درباره خسارت‌های وارد شده به برنج ناشی از بارندگی‌های تابستانی و تاثیر آن بر روی قیمت‌ها افزود: حدود ۶۴ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان در معرض بارندگی‌های فصل برداشت قرار گرفت که از نظر کمی خسارت قابل ملاحظه‌ای به محصول تولیدی وارد نشد، اما حدود ۱۰ درصد از محصول در سطح فوق از نظر کیفی دچار افت شد.

به گفته وی، بارندگی‌های خسارت‌ زا موجب افزایش هزینه‌های برداشت شد که همین امر در قیمت تمام شده محصول اثر دارد.

افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌های تولید

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، افزایش هزینه‌های تولید برنج امسال را حدود ۴۰ درصد دانست و گفت: هرچند به دلیل سختی کار و ماهیت فعالیت برنجکاری به‌ ویژه در شرایط آب و هوایی دو استان شمالی گیلان و مازندران،  هزینه‌های کارگری بالاست اما رشد هزینه ‌های عمومی نیز سبب تشدید آن شده است.

رشد ۱۲ درصدی کشت مکانیزه برنج نسبت به سال گذشته 

عزیزکریمی اظهار داشت: البته افزایش درجه مکانیزاسیون در مرحله‌ نشاکاری و برداشت تأثیر قابل ملاحظه‌ای در تعدیل هزینه‌های جاری تولید داشته، به‌ طوری که در سال زراعی جاری در کشور نزدیک به ۳۲۶ هزار هکتار کشت مکانیزه انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی درباره برداشت مکانیزه برنج نیز گفت: امسال برداشت مکانیزه در حدود ۶۹۰ هزار هکتار از اراضی انجام شد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این مسئول درباره اقدامات مکانیزاسیون در بخش برنجکاری بیان ‌داشت: سطح نشا مکانیزه در کشور حدود ۳۲۶ هزار هکتار (معادل ۴۱ درصد سطح کل برنجکاری) و سطح برداشت مکانیزه حدود برداشت ۶۹۲ هزار هکتار است که نشان‌ دهنده ارتقای مکانیزاسیون در زراعت برنج است.

تولید ۷۷ درصد برنج داخلی در استان‌های شمالی کشور

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره سطح زیرکشت برنج در استان‌های مختلف کشور گفت: گیلان با ۲۲۰ هزار هکتار اراضی، مازندران با  ۲۱۴ هزار هکتار،  گلستان با ۱۰۰ هزار هکتار و خوزستان با ۱۸۰ هزار هکتار عمده‌ترین تولیدکنندگان برنج کشور هستند که البته در ۱۵ استان دیگر در مجموع ۹۰ هزار هکتار کشت برنج داریم.

وی ادامه‌داد: از مجموع برنج تولیدی کشور در سال جاری ۳۲ درصد مربوط به استان مازندران،  ۲۶ درصد گیلان، ۱۸ درصد خوزستان، ۱۵ درصد گلستان و هشت درصد مربوط به سایر استان‌های کشور بوده است.

عزیزکریمی افزود: از این میزان تولید حدود ۷۷ درصد مربوط به استان‌های شمالی (گیلان،  مازندران و گلستان) است.

به گزارش ایرنا، اکنون هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار بین ۲۸ هزار تا ۳۸ هزار تومان و برنج خارجی بین ۲۰ هزار تا ۲۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این درحالی است که چندی پیش ستاد تنظیم بازار، قیمت مصرف ‌کننده نهایی برنج ذخایر راهبردی را حداکثر تا سقف ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم تعیین کرده بود.

با توجه به سازوکار تعیین شده، نرخ فروش برنج ذخایر راهبردی ۱۷ هزار تومان درب انبار شرکت بازرگانی دولتی و قیمت مصرف‌کننده نهایی در اختیار کارگروه‌های استانی با نوسان یک‌هزار و ۵۰۰ تومان، حداکثر تا سقف ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

پیش از این نیز اعلام شده بود که از ابتدای امسال تا چهارم آبان‌ماه، ۵۸۰ هزار تن برنج به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده و همچنین ۳۰ هزار تن برنج وارداتی از محل ذخایر کشور با قیمت مصوب در سطح استان‌ها توزیع شده است.