- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

آسیب ۴۰ درصدی صنعت نساجی از قاچاق/واردات پرده های تزئینی با تعرفه پارچه معمولی

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت نساجی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از واردات بی رویه پارچه و محصولات این صنعت لطمه می‌خورد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه صنعت نساجی و پوشاک از سال‌های دور تا کنون از مسئله قاچاق لطمه خورده است، افزود: از آن جایی که پارچه ها بسیار متنوع و سلیقه‌ها هم متفاوت است نمی‌توانیم جلوی واردات آن را بگیریم و این واردات باید انجام شود اما باید به صورت رسمی و درست انجام شود.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز، واردات کمتری انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سال ها تخلفات و کم اظهاری در گمرک انجام شده است, گفت: اکنون قاچاق به صورت رسمی انجام می‌شود.

 تولید 440 هزار تن پارچه در کشور 

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: حدود ۶۰۰ هزار تن مصرف پارچه در کشور داریم و این در حالی است که حدود ۴۴۰ هزار تن میزان تولید داخلی داریم که ما به‌التفاوت آن از طریق واردات انجام می شود.
وی درباره اقدامات وزارت صمت برای مقابله با قاچاق پارچه افزود: در این موضوع حمایت های تعرفه ای داریم که در حال حاضر تعرفه پارچه ۳۲ درصد است.

وی ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده با گمرک و استاندارد مقرر شد سؤالات از طریق دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت به آزمایشگاه های استاندارد ارسال شود که از نظر فنی ارزش پارچه مشخص شود تا در تعرفه اصلی خودش قرار بگیرد.

محرابی با اشاره به اینکه پارچه به عنوان اقلام گلوگاهی در زنجیره صنعت نساجی به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر کمبود پارچه داریم و حدود ۶۰۰ هزار تن مصرف پارچه در کشور است با توجه به اینکه حدود ۴۴۰ هزار تن میزان تولید داخلی داریم که ما به التفاوت آن از طریق واردات انجام می شود.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۳۰ هزار تن واردات داشتیم و مابقی از طریق غیررسمی وارد شده است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: یکی از کارهایی که پیگیری کردیم حضور گمرک در مناطق آزاد بود تا از راه های دیگر کالا وارد کشور نشود.
محرابی افزود: در حال حاضر ۷۸ واحد فعال داریم که از ۹۵ میلیون متر، حدود ۹۰ میلیون متر تولید می کنند و همچنین تولیدات واحدهای فعال از نظر کیفی و کمی خوب است.

وی با اشاره به اینکه کمبود پارچه وجود دارد و باید از طریق واردات تامین شود، گفت: حتی اگر به اندازه نیاز داخل از نظر کمی تولید داشته باشیم ولی بر اساس ماهیت صنعت باید واردات انجام شود.

محرابی ادامه داد: تنوع پارچه پرده بسیار زیاد است و از نظر کیفیت پارچه مشکلی نداریم ولی تنوع آن در بازار کم است که از طریق واردات انجام می شود و در ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موضوع شناسه دار شدن کالاها است، تمام فرایند آن از طریق دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت انجام شده و اطلاع رسانی ها هم صورت گرفته است و الآن باید نظارت و رسیدگی شود و از تولیدکنندگان، موضوع شناسه دار شدن کالا را مطالبه کنند زیرا  بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امکان جداسازی کالای داخلی با کالای قاچاق به دلیل شناسه دار نبودن کالا وجود ندارد.