- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

مشکلی در تامین سیب و پرتقال شب عید نداریم

مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه سالانه ۲۰ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود، گفت: هیچ مشکلی در تامین سیب، پرتقال و سایر محصولات باغی تا پایان سال و شب عید نداریم.

 محمدعلی مصطفی لو در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه امسال تولید خوبی در محصولات باغی داریم، گفت: تولید مرکبات نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است اما از نظر یکنواختی و سایز مرکبات محصولات خوبی تولید شده است. همچنین به جز سیب دماوند که ابتدای فصل اندکی دچار سرمازدگی شد دیگر باغات سیب در استان های آذربایجان شرقی و غربی و اصفهان مشکلی نداشتند و بنابراین هیچ نگرانی از بابت تامین محصولات باغی تا پایان سال و شب عید نداریم.

وی با بیان اینکه با  مازاد محصولات باغی در کشور مواجهیم گفت: بخشی از این  محصولات توسط بخش خصوصی و تشکل ها  صادر می شود و بخشی نیز بایستی توسط صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور اضافه کرد: سالانه ۲۰ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود  این در حالیست که مصرف کشور به حدود ۴ میلیون تن هم نمی رسد. بنابراین توسعه صنایع تبدیلی از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اتحادیه سراسری باغداران کشور حدود ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه دارد و با توجه به نیاز کشور و تولید محصولات متنوع در کشور این نیاز ایجاد شد که این اتحادیه ملی تشکیل شود، گفت: با توجه به اینکه سطوح زیرکشت، باغات و کشت در اراضی شیب دار روز به روز بیشتر می شود بنابراین نیاز است تشکل های استانی تشکیل شود و خدمات لازم به باغداران ارائه شود.

مصطفی لو تصریح کرد: قصد داریم با توسعه تعاونی ها باغبانی، تشکل های شهرستانی و استانی اقداماتی چون خرید محصولات، فرآوری، نهال کاری، پیوند، تعویض نهال، جایگزینی ارقام کم بازده به پربازده و صادرات را با کمک باغداران انجام دهیم و نهاده های باغبانی را با قیمت مناسب در اختیارشان قرار دهیم.

به گفته وی در حال حاضر ۱۱۰۰ تعاونی باغبانی در سراسر کشور و ۳۷ اتحادیه استانی وجود دارد.

وی در پایان با تاکید بر توسعه صنایع تبدیلی گفت: برای توسعه صنایع تبدیلی در گذشته کاری انجام نشده است و ماشین آلاتی که قرار است برای این بخش تهیه شود نیاز به واردات دارد که به دلیل کرونا و افزایش نرخ دلار این موضوع با مشکلاتی مواجه شده است اما امیدواریم سال آینده این صنعت توسعه یابد.