- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

هدف‌گذاری برای خودکفایی در تولید مرغ اجداد و مادری در سال جهش تولید

در راستای اجرای طرح ملی «ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ»، پس از ۴۲۰ روز از تحویل گرفتن گله اجداد مرغ آرین از وزارت جهاد کشاورزی، اولین محموله جوجه یک روزه این نژاد وارد بازار شد که نویدبخش خودکفایی در مرغ اجداد و مادری در سال جهش تولید را می‌دهد.

به گزارش ایرنا، سال ها پیش ایران به نژاد مرغ موسوم به لاین دست یافت و ۸۵ درصد از جوجه اجداد مورد نیاز کشور را این نژاد تامین می کرد، اما به تدریج سهم این نژاد در زنجیره طیور کشورمان به نزدیک صفر رسید.
باتوجه به اهمیت احیای نژاد مرغ لاین، اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت و به سرعت پیش رفت.

اهمیت سلامت جامعه و تامین پایدار امنیت غذایی با اتکا به ظرفیت های بومی سبب شد تا طرح ملی ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ طی یکسال گذشته تدوین شود که احیای مرغ لاین آرین از مهمترین نتایج اجرای این طرح است.

 خودکفایی اجداد مورد نیاز مرغ کشور تا سال ۱۴۰۰

یک شرکت که تولید کننده بیش از ۸۵ درصد کل جوجه اجداد مرغ آرین موجود در کشور است اعلام کرده که بر اساس برنامه های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ میزان تولید به ۵۰۰ هزار قطعه جوجه خواهد رسید که این تعداد از نیاز کشور بسیار بالاتر است. این امر همگام با مشارکت شرکت های تولیدی و جوجه ریزی کشور در جهت تسریع روند تولید بسیار مؤثر بوده و سبب خودکفایی ۱۰۰ درصدی کشور در فاصله زمانی کم می گردد.

سلامت بالا و صرفه اقتصادی مرغ آرین

در شرایط امروز کشور و با توجه به مصرف بالای سرانه گوشت مرغ، حفظ نژاد لاین و ارتقای کمی و کیفی و اصلاح نژادی آن به عنوان مظهر امنیت غذایی کشور حائز اهمیت بوده و نباید همچون گذشته مورد غفلت واقع شود. در اهمیت وجود و حفظ مرغ لاین همین یک نکته کفایت می کند که هر مرغ لاین سر منشأ تولید بیش از ۴۵۰ تن گوشت مرغ در سال است. علاوه بر این، این محصول داخلی باعث نجات کشور از وابستگی برای داشتن مرغ اجداد آن هم در شرایط سخت تحریم می شود و با افزایش ظرفیت های تولیدی برای کشور ارز آوری مناسبی هم به دنبال خواهد داشت.

 به گفته کارشناسان، شاخص های مهم مرغ آرین از جمله مقاومت در برابر بیماری‌های اپیدمیک مختص سن و وزن بالا در مرغ ها، استاندارد بودن وزن این مرغ با شاخصه های کیفیت و سلامتی بالا، عدم استفاده از واکسن به دلیل کوتاهی دوره تولید و نیز چربی پایین گوشت و دور ریز حداقلی می تواند گزینه به صرفه تری برای مرغداران و مصرف کنندگان گوشت مرغ باشد.

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از احیای مرغ آرین

در کنار ویژگی های منحصر به فرد این نژاد ایرانی؛ وزارت جهاد کشاورزی نیز بسته حمایتی ـ تشویقی مناسبی برای تولیدکنندگان مرغ آرین ابلاغ کرده که مهم‌ترین بندهای این ابلاغیه شامل اولویت در تامین و تحویل کامل نهاده‌های خوراک دام با نرخ مصوب و دولتی به پرورش دهندگان، اولویت تامین و تهیه دارو و واکسن با نرخ مصوب، تأمین تسهیلات با نرخ ۶ درصد و استمهال وام تولیدکنندگان ذی‌ربط، صدور حداکثر مجوز جوجه ریزی در طول سال، عدم دریافت هرگونه هزینه در صدور مجوز جوجه‌ریزی، حذف عوارض صادراتی و اولویت مجوز صادرات تخم مرغ نطفه دار و جوجه گوشتی مرغ آرین، بخشودگی ۵۰ درصدی بیمه تکمیلی و اجباری سهم بیمه گذار، اولویت خرید گوشت مرغ لاین برای ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام کشور با قیمت مناسب و بالاتر و اجرایی کردن کامل دستورالعمل مرغ سایز از مهمترین موارد مورد نظر وزیر جهاد کشاورزی در مصوبه بسته حمایتی برای تولید مرغ لاین است.

 با اجرای «طرح ملی احیای مرغ آرین» یا همان «طرح ملی ارتقای امینت و سلامت گوشت مرغ» همزمان با همکاری های جهاد کشاورزی و سازمان اقتصادی کوثر، همچنین فراهم کردن بستر مناسب آموزشی و معیشتی برای مرغداران و تولید کنندگان در جهت تسریع تولید نژاد آرین در کنار خودکفایی و رشد اقتصادی، گامی مثبت در مسیر جهش تولید و رونق کسب و کار برداشته شده است که در ادامه شاهد شکوفایی بیشتر در عرصه تولید خواهیم بود.