- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

هشدار مصرف گاز را جدی بگیرید

اگرچه توسعه فازهای پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز کشور را به یک میلیارد متر مکعب در روز رسانده اما افزایش مصرف گاز نگرانی هایی را برای تامین نیاز بخش خانگی و تجاری به وجود آورده که لزوم رعایت مصرف و صرفه جویی را بیش از پیش نشان می دهد.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس به نقل از ایسنا، تولید گاز از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ میلیارد مترمکعب بیشتر از سال ۹۸ بوده به طوری که در سال گذشته تا این بازه زمانی ۱۹۳ میلیارد مترمکعب گاز تولید شده اما اکنون این عدد به ۲۰۳ میلیارد مترمکعب افزایش یافته، از این میزان ۷ میلیارد مترمکعب در بخش خانگی و ۳ میلیارد مترمکعب در نیروگاه‌ها مصرف شده، یعنی در بخش‌های خانگی و نیروگاهی افزایش تأمین گاز را داشتیم و دیگر بخش‌ها تا حدودی ثابت مانده است.

آن طور که حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز گذشته اعلام کرد تولید گاز آذرماه امسال روزانه ۵۲ میلیون مترمکعب نسبت به زمان مشابه سال ۹۸ افزایش یافته است و هم‌زمان در آذرماه در بخش خانگی ۴۶ میلیون مترمکعب و در بخش نیروگاهی هم ۹ میلیون مترمکعب بیشتر از پارسال گاز مصرف شده است.

وی در خصوص احتمال قطعی گاز در زمستان [1] امسال، اظهار کرد: اقدام‌های لازم برای آمادگی توزیع گاز انجام شده و تا حدودی همه سیستم  و شبکه گاز آماده ورود به فصل زمستان است و افزایش تولیدی هم که قرار بوده انجام شود انجام شده است. به هرحال اولویت ما تأمین گاز خانگی و خانوارهاست، اما اگر ناچار شویم و مصرف افزایش یابد، طبیعتا باید نیاز را از بخش‌های دیگر تأمین کنیم و سراغ صنایع و سایر بخش‌ها برویم، اما امیدواریم با صرفه‌جویی و اطلاع‌رسانی خوبی که انجام می‌شود گاز خانوارها قطع نشود.

گاز خانگی قطع خواهد شد؟

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز در این راستا به ایسنا گفت: در هفته گذشته متوسط دما ۶.۷ درجه بود و میزان مصرف به نزدیک ۵۹۰ میلیون مترمکعب رسید و این در حالی است که نسبت به اول آذر حدود ۲۷ درصد افزایش را شاهد بودیم، باتوجه به اینکه دما در هفته آینده به ۴.۴ درجه می رسد یعنی ۲.۳ درجه نسبت به هفته قبل از آن کمتر می شود، اگر مصرف به همین روال ادامه یابد باید بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب برای نیاز خانگی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط باید حدود ۸۰ درصد گاز تولیدی را برای بخش گانگی انتقال دهیم، اظهار کرد: طبیعتا این مساله هم صنایع را تحت تاثیر قرار می دهد و هم احتمال افت فشار گاز را در برخی مناطق خواهیم داشت، لذا خواهش ما این است که مردم ۱۸ تا ۲۲ درجه دمای رفاه را در منازل خود رعایت کنند تا بتوانیم گاز را به صورت مستمر و پایدار به کل کشور برسانیم و انشالله در کل کشور قطعی نداشته باشیم.

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به مصوبه ای که برای مدیریت مصرف در بخش اداری ابلاغ شده است، گفت: از طریق معاون اول رییس جمهور مصوبه ای را در همین رابطه دریافت کردیم علاوه بر این شرکت گاز نیز در این راستا اقدام کرده است و از هفته گذشته به ادارات، مدارس و دانشگاه ها اعلام کردیم که گاز بخش هایی که تعطیل هستند به طور کامل قطع شود و ساعت کاری نیز تغییر پیدا کند یعنی از ساعت سه و چهار بعد از ظهر تا پنج و ۶ صبح فردا میزان مصرف به حداقل خود برسد.

جولایی گفت: همکاران من در اداره گاز استان ها پیگیری می کنند تا بتوانیم این مساله را اجرایی کنیم و در بخش های تجاری نیز از همین طریق صرفه جویی داشته باشیم.

در تهران اوضاع چگونه است؟

در تهران نیز مصرف گاز حدود ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته تا جایی که سعید توکلی مدیرعامل شرکت گاز استان تهران اعلام کرده که اگر نتوانیم افزایش بی‌رویه مصرف گاز را مهار کنیم، مجبور به اعمال برخی محدودیت‌ها می‌شویم. همه این محدودیت‌ها سبب افزایش آلودگی هوا می‌شود، زیرا  بعضی صنایع به سمت مصرف سوخت مایع می‌روند و با توجه به وارونگی هوا، آلودگی هوا هم افزایش می‌یابد.

به گفته وی هفته گذشته نیز همسو با ابلاغ بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهوری، این شرکت در قالب ۶۰ تیم عملیاتی به همه مراکز دولتی استان مراجعه کرد و درباره مقدار مصرف‌ بیش از حد متعارف به بعضی از آنها تذکر داد، گاز تعدادی از این مصرف‌کنندگان هم قطع شد.

چطور مصرف گاز را کاهش دهیم؟

آنطور که مسوولان اعلام کردند اگر مصرف‌کنندگان خانگی مصرفشان را حدود پنج درصد کاهش دهند و دمای خانه‌ها را حدود دو درجه سانتی‌گراد پایین بیاورند، به مقدار یک فاز عسلویه حدود  ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب به شبکه توزیع گاز اضافه می‌شود.

با اجرای تعدادی از راهکارهای کاهش مصرف انرژی گرمایشی در بخش ساختمان‌ها از جمله عایق کاری سامانه تاسیسات و لوله‌ها، عایق کاری جداره خارجی ساختمان و نصب پنجره‌های دوجداره استاندارد علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای زندگی ساکنین و افزایش سطح رفاه، مصرف انرژی دراین بخش حدود ۳۵ درصد کاهش یابد.

نصب پنجره‌های دوجداره با قاب‌های فلزی عایق شده، چوبی و یا UPVC استاندارد باعث به حداقل رساندن نفوذ هوا از بیرون به داخل ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود این پنجره‌ها علاوه بر اینکه عایق صوتی خوبی هستند باعث کاهش اتلاف انرژی تا ۷۰ درصد، کاهش بار حرارتی (گاز) در زمستان و همچنین کاهش بار برودتی (برق) در فصل تابستان و جلوگیری از ورود گرد و غبار و کاهش آلودگی‌های صوتی نیز می‌شوند.

عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنکی آن در تابستان دارد، به طوری که به کمک عایق کاری می‌توان دمای داخلی یک ساختمان را در زمستان ۵ درجه گرم‌تر و در تابستان تا ۱۰ درجه خنک‌تر نگه داشت. بر اساس یافته‌های فنی هر چه میزان مقاومت حرارتی عایق بالاتر باشد، آن عایق حرارت کمتری را از خود عبورخواهد داد.

به اعتقاد کارشناسان درزبندی در و پنچره‌های ساختمان یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی دراین بخش به شمار می‌رود که معمولاً اولین اقدام با درزبندی منافذ یا مکان‌های غیرمتحرک آغاز می‌شود که بیشترین اتلاف را به خود اختصاص داده‌اند. بهتر است درزگیرهایی انتخاب شوند که علاوه بر منعطف بودن، طول عمربالایی نیز داشته باشند.