- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

مذاکره با وزارت صمت برای اخذ مجوز واردات مواد اولیه تولید مبلمان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان کشور با اشاره به کمبود مواد اولیه تولید مبلمان گفت: در زمینه تامین نیازهای مواد اولیه تولید مبل از طریق واردات در حال مذاکره با مسئولان وزارت صمت هستیم.

حسن احمدیان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت تولید و صادرات مبلمان گفت: اگرچه نرخ ارز تا حدودی کاهش یافته و در یک ماه اخیر از ثبات نسبی برخوردار بوده است اما هنوز قیمت ارز حباب دارد و واقعی نیست،  لذا قیمت مواد اولیه نیز کاهشی نداشته و در مواردی نیز افزایشی بوده است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  گفت: لذا از مدیران وزارت صمت، سازمان حمایت و تعزیرات خواسته ایم تا تعادل در قیمت مواد اولیه تولید ایجاد شود اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان کشور، افزود: علیرغم بالا بودن قیمت مواد اولیه تولید مبلمان، مانند پارچه، فوم، چوب، یراق آلات و ام دی اف در بخش هایی نیز دچار کمبود مواد اولیه هستیم. 

وی با بیان اینکه در تامین پارچه های مبلی مدرن و همچنین فوم دچار کمبود هستیم بیان داشت: بخش عمده از این مواد اولیه وارداتی نیست لذا با مدیران و معاونت های وزارت صمت در مذاکره هستیم تا تعیین تکلیف کنند و اجازه واردات مواد اولیه که در تامین آن با کمبود مواجه هستیم را بدهند. 

احمدیان با تاکید بر اینکه هنوز توافقی در این زمینه حاصل نشده است، گفت: البته در این موضوع حتما وضعیت تولیدکنندگان داخلی لحاظ می شود و به همین دلیل  در حال بررسی های  لازم در مورد  میزان کمبود بخشی از پارچه های رومبلی و فوم هستیم تا مشخص شود که چقدر باید از این مواد از طریق واردات انجام شود. 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان بیان داشت: متاسفانه وزارت صمت، بانک مرکزی و … قبل از تصمیم گیری درباره موضوعات مختلف از جمله ممنوعیت واردات مواد اولیه به نقطه نظرات و مشاوره های تولید کنندگان تشکل ها، سازمان های بخش خصوصی توجه نمی کنند لذا بدون توجه به این مسائل تصمیمات غلط اتخاذ می شود. 

وی افزود: نتیجه این تصمیمات غلط در تولید و صادرات و وضعیت اشتغال نمایان می شود و بعد از از دست رفتن فرصت ها به فکر مشاوره با بخش خصوصی می افتند. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در زمینه وضعیت صادرات مبلمان بیان داشت: محدودیت های ناشی از تحریم ها، بی ثباتی قیمت مواد اولیه، موضوع کرونا [1] از عواملی است که اثرات منفی بر روی وضعیت صادرات داشته و لذا از آنجا که هیچکدام از این مشکلات در ماه های اخیر حل نشده است بنابراین وضعیت صادرات در این بخش نیز بهبودی نداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه «جلوگیری از نابودی صنعت مبلمان در سراسر کشور» [2] اعلام کردند که به دلیل جلوگیری از واردات پارچه های مخملی مبلی از مبادی رسمی کشور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به علت حمایت از تولید کنندگان داخلی این صنعت با کمبود پارچه و در نتیجه گرانی بیش از حد این کالا روبرو شده است.