- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

صادرات محصولات کشاورزی ۲۷ درصد رشد کرد + جزئیات

صادرات محصولات کشاورزی در ۹ ماهه اول امسال با رشد ۲۷.۲ درصدی به ۶.۲ میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۴.۴ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش ایسنا، مهرداد جمال ارونقی – معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران – جزئیات صادرات محصولات کشاورزی در ۹ ماه اول سال جاری را اعلام کرد.

گزارش وی نشان می دهد که در ۹ ماه اول سال جاری بیش از شش میلیون و ۲۷۸ هزار تن از محصولات کشاورزی صادر شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۷.۲ درصد افزایش دارد، در ۹ ماهه پارسال حدود چهار میلیون و ۹۳۴ هزار تن صادرات انجام شده بود.

رشد ۱۱.۵ درصدی ارزش دلاری صادرات محصولات کشاورزی

ارزش دلاری صادرات محصولات کشاورزی در دوره مورد بررسی بالغ بر چهار میلیارد و ۴۸۲ میلیون دلار گزارش شده که نسبت به سال قبل حدود چهار میلیارد دلار  ۱۱.۵ درصد افزایش دارد.

ارزش ریالی محصولات صادراتی کشاورزی در این دوره بیش از ۸۹ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به همین ۹ ماهه اول سال قبل ۱۰۸.۵ درصد رشد دارد.

 کشورهای عمده مقاصد صادرات

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی ایران در دوره مورد بررسی عمدتا سه کشور عراق، افغانستان و امارات بوده است.

افزایش ۱۲۳ درصدی پسته

همچنین آمار مربوط به پنج قلم عمده محصولات صادراتی در ۹ ماهه اول نشان می دهد که در مجموع بیش از یک میلیون و ۳۷۸ هزار تن به ارزش حدود یک میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار صادرات انجام شده این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل صادرات پنج قلم عمده محصولات کشاورزی حدود یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن به ارزش بیش از یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار بوده است.

در بین پنج قلم عمده صادراتی سهم پسته با پوست تازه یا خشک بالغ بر ۸۳۵ میلیون دلار، سیب تازه ۱۵۳.۵ میلیون دلار، رب گوجه فرنگی ۱۴۵.۸ میلیون دلار، مغز پسته تازه و خشک ۱۴۲.۱میلیون دلار و هندوانه تازه ۱۴۱.۹ میلیون بوده است.

در این بین برخی اقلام با رشد قابل توجهی در صادرات از ۹ ماه اول پارسال تا همین مدت در سال جاری همراه بوده است که می توان به افزایش بیش از  ۱۲۳ درصدی پسته با پوست تازه یا خشک از ۵۹.۲ هزار تن به ۱۳۲.۶ هزار تن اشاره کرد، صادرات مغز پسته نیز رشد ۴۲ درصدی داشته و از ۸.۹ هزار تن به  ۱۲.۸ هزار تن افزایش دارد.

همچنین صادرات سیب تازه از ۳۰۲ هزار تن از سال گذشته با رشد ۳۳ درصدی به ۴۰۴ افزایش یافته است.

آمار محصولات صادراتی در ۹ ماه اول امسال

آمار صادرات ۵ قلم عمده محصولات صادراتی در ۹ ماه اول