- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

آغاز اصلاح فرآیند نظام مجوزدهی در بخش تولید

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت بهبود فضای کسب‌وکار در رشد اقتصادی کشور، کوتاه کردن فرآیند صدور مجوز را موجب توسعه سرمایه‌گذاری در بخش تولید عنوان کرد و از پیگیری این وزارتخانه برای اجرای مصوبه‌ها و قوانین موجود در راستای دستیابی به این مهم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس نقل ازروز چهارشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سعید زرندی» درباره برنامه‌ها و اقدامات وزارت صنعت در راستای توسعه و رونق در بخش تولید، به نظرسنجی انجام شده از نخبگان صنعتی و فعالان اقتصادی در حوزه تولید کشور اشاره کرد و افزود: همانطور که پیش‌تر نیز اعلام شد، در نظرسنجی انجام شده از حدود یک‌هزار نخبه صنعتی کشور، فضای کسب‌وکار به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد و رونق تولید عنوان شد.

وی با تاکید بر اینکه تسهیل و تسریع در شروع فعالیت‌های اقتصادی یکی از شاخص‌های مهم در بهبود فضای کسب‌وکار و به دنبال آن افزایش جذب سرمایه به بخش تولید است، بیان‌داشت: در همین راستا، شورای عالی اداری در بهمن‌ماه پارسال مصوبه‌ای را به منظور ساده‌سازی مراحل راه‌اندازی کسب و کار ابلاغ کرد.

زرندی توضیح‌داد: مصوبه مذکور، دستگاه‌های اجرای متولی یا همکار در صدور مجوزها را موظف می‌کند همه الزام‌ها و مقررات ذی‌ربط را در ابتدای کار به متقاضیان فعالیت‌های اقتصادی اطلاع دهند.

وی ادامه‌داد: با اجرای این مصوبه، متقاضیان کسب‌وکار می‌توانند درخواست خود را برای شروع کار بدون هیچ پیش‌شرط و درگیر شدن در فرآیندهای اداری خاص ارائه داده و پیگیر فعالیت خود شوند.

طبق توضیحات معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، به موجب این مصوبه شروع یک کسب‌وکار فقط با خوداظهاری و تعهد متقاضی نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها و مقررات مصوب است و پس از ارائه تعهد از طرف متقاضی، بلافاصله مجوز آغاز فعالیت برای وی صادر خواهد شد.

وی گفت: در این طرح با ایجاد سازوکارهای جدید نظارتی هنگام اجرا، در صورت هرگونه انحراف از ضوابط و مقررات بلافاصله نسبت به ابطال مجوز، تعلیق مشروط، تذکر برای رفع نقص و سایر جرایم و ضوابط تنبیهی اقدام خواهد شد.

زرندی در پایان با تاکید بر پیگیری وزارت صنعت برای اجرای این مصوبه، خاطرنشان‌کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به همه دستگاه‌های مرتبط با صدور مجوز، بر ضرورت انتشار و اطلاع‌رسانی ضوابط و مقررات آن دستگاه در هنگام ثبت درخواست به متقاضیان و اخذ تعهدات لازم تاکید کرده و با قید فوریت خواستار اعلام ضوابط و مقررات آن دستگاه و ارسال متن تعهد یا تعهدنامه‌های مربوطه برای درج در سامانه‌ها شده است.

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب به سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شد.