- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

۹ دستاورد درج قیمت تولید‌کننده و مصرف‌کننده روی کالا

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف پردیس به نقل از خبرگزاری فارس، طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا با دستور سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف سازی قیمت انواع کالاها از اواخر آذرماه ۱۴۰۰ اجرایی شد. 

براساس طرح مذکور که با عنوان «طرح خرید شفاف» نیز معروف است تولید کنندگان مکلف شدند تا قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را به جای قیمت مصرف کننده روی انواع کالاها ثبت و عرضه کنندگان و فروشندگان نیز در فروشگاه های زنجیره ای یا واحدهای صنفی مکلف به درج قیمت مصرف‌کننده براساس سود تعیین شده توسط وزارت صمت شدند. 

البته با توجه به اینکه پس از مدتی مشکلاتی در بازار برای تعیین قیمت مصرف کننده ایجاد شد و بعضا برخی از عرضه‌کنندگان و فروشندگان براساس سود تعیین شده قیمت مصرف‌‌کننده را تعیین نمی کردند در ۱۵ اسفند سال گذشته، وزارت صمت مصوب کرد که در کنار قیمت تولید کننده باید قیمت مصرف کننده نیز بر روی کالا درج شود. 

* واردکنندگان مکلف بر درج قیمت روی کالاهای وارداتی شدند

این طرح که هدف از اجرای آن جلوگیری از گران فروشی و کنترل قیمت است، در شش مرحله تعریف شده که از اول اردیبهشت امسال مرحله پنجم آن اجرایی شد، در مرحله پنجم اجرای طرح خرید شفاف علاوه بر اینکه بر روی درج قیمت تولید‌کننده و مصرف کننده تاکید شده است و کلیه تولید‌کنندگان مکلف به درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده هستند بلکه واردکنندگان نیز مکلف به درج قیمت واردکننده و قیمت مصرف کننده بر روی انواع کالاهای وارداتی شدند. 

به گفته محسن حسین لویی مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی، شبکه های توزیع و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مرحله پنجم طرح خرید شفاف کلیه کالاهای وارداتی مانند تبلت، موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ و کالاهای وارداتی مانند بسته کاغذ A4 تاکنون هیچ قیمتی بر روی آنها درج نمی شده مشمول درج قیمت واردکننده و مصرف کننده می شوند. 

وی در مورد نحوه محاسبه قیمت کالاهای وارداتی بیان داشت: در کالاهای وارداتی قیمت واردکننده که مالیات بر ارزش افزوده هم لحاظ شده، به علاوه سود واردکننده و ضرایب سود عمده فروشی و خرده فروشی اضافه می شود و حداکثر قیمت مصرف کننده روی کالا درج می شود. عرضه کنندگان می توانند بین این محدوده یعنی آن حداکثر قیمت مصرف کننده ای که هست و پایین تر از آن با هم رقابت کنند. 

* حداکثر سود مجاز  کالاهای خرده فروشی عمده فروشی

سود عمده فروشی و خرده فروشی ۵ گروه کالایی که جزء کالاهای مصرفی مردم هستند نیز براساس اعلام سازمان حمایت برای ۹۱ قلم کالا مجموعا از ۱۰ تا ۱۴ درصد تعیین شده است.

در مرحله پنجم «طرح خرید شفاف» تمامی کالا به استثنای ۱۳ گروه کالایی مشمول درج قیمت می شوند که این ۱۳ گروه کالایی اقلام دارویی و پزشکی، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای غیر قابل عرضه به مصرف کننده نهایی، انواع البسه، پارچه و پوشاک، انواع طلا، جواهر و زیور آلات، انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی غیر بسته بندی، کالاهای صنفی که در محل تولید عرضه می شوند از قبیل آش، حلیم، قنادی و …، محصولات بورسی و کالاهای عرضه شده در بورس، محصولات کشاورزی غیر بسته بندی (فله)، انواع مصالح ساختمانی غیر قابل بسته بندی، محصولاتی که امکان بسته بندی ندارند، انواع لوازم التحریر غیرقابل بسته بندی، انواع قطعات، ابزار و لوازم غیربسته بندی هستند. 

مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی، شبکه‌های توزیع و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان بیان داشت: برای درج قیمت ‌روی محصولاتی مانند برنج، شکر، مرغ و تخم‌مرغ هماهنگی‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است که در صورت فراهم شدن پیش‌نیازهای در مرحله ششم اجرای طرح خرید شفاف مشخص خواهد شد که این قبیل کالاهای اساسی چه زمانی مشمول درج قیمت می‌شود. 

براساس بررسی‌های انجام شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار منطق با بند ۲۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد بهره وری و همچنین رقابت سالم عوامل تامین و توزیع، کاهش نوسانات نامتناسب قیمت کالاهای مرتبط در چند ماه اخیر، حذف تخفیف های بدون مبنا و غیرواقعی، کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان برای بیش از ۸۵۰۰ قلم کالا، ارایه اطلاعات قیمتی و آگاهی رسانی به مصرف کنندگان، حذف واسطه های غیر ضرور، جلوگیری از انباشت و احتکار کالاهای سرمایه ای در شبکه توزیع، نظارت بر رعایت سودهای مصوب قانونی حلقه های تامین و توزیع از جمله دستاوردها و نتایج اجرای این طرح است. 

با توجه به اینکه به تازگی قیمت تولید کننده روی کالا ثبت می‌شود و قیمت مصرف‌کننده توسط مراکز عرضه تعیین می‌شود در نتیجه این مساله مشکلاتی را برای مشتریان بوجود آورده است بطوری نمی‌دانند قیمت کالا چند است، بنابراین از مسئولان مربوطه تقاضا کرده‌اند تا قیمت تولید کننده از روی کالاها حذف و مانند سابق قیمت مصرف‌کننده درج شود.