- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

اردوغان: ترکیه هرگز نمی تواند وارد اتحادیه اروپا شود

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنان تندی ضمن حمله به اتحادیه اروپا و «صلیبی»خواندن این اتحادیه ،بیان داشت که ترکیه هرگز نمی تواند وارد این اتحادیه شود.

به گزارش مدار شرقی به نقل از خبرگزاری راشا تودی، این سخنان «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه یکشنبه در جمع هوادارانش در آنکارا مطرح شد.

او گفت، ترکیه هرگز نمی‌تواند وارد اتحادیه اروپا شود چرا که مسیحی نیست.

ترکیه از ۱۹۸۷ برای ورود به اتحادیه اروپا تقلا می‌کند اما مذاکرات طرفین مکررا به دلایل نگرانی‌های حقوق بشری، اختلافات بر سر قبرس و سایر مسائل به بن‌بست کشانده شده است.

«اردوغان» یکشنبه در سخنانی مدعی شد، دیدار نمایندگان اتحادیه اروپا در ماه مارس با پاپ اثبات می‌کند که این اتحادیه اساسا یک سازمان مسیحی است.

او با اشاره به توافقنامه ۱۹۶۳ میان ترکیه و اروپا گفت: تمام رهبران اتحادیه اروپا به واتیکان می‌روند و به تبع آن از پاپ فرمانبرداری دارند. حالا متوجه شدید چرا ۵۴ سال است که آنها ترکیه را در اتحادیه اروپا نمی‌پذیرند؟ شرایط کاملا گویاست؛ یک ائتلاف صلیبی است. ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین روز برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه) همچنین روز ارزیابی آن است.

نشستی که «اردوغان» در سخنانش به آن اشاره کرده، ۲۴ مارس پیش از مراسم شصتمین سالروز امضای معاهده رم در ۱۹۵۷ از سوی شش کشور که بعدا به تاسیس اتحادیه اروپا در ۱۹۹۱ انجامید، برگزار شد و سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان دیدار کردند.

طی ماه‌های اخیر تنش‌ها میان ترکیه و کشورهای اروپایی پیش از رفراندوم ترکیه به بالاترین حد خود رسیده است. «اردوغان» و حزب حاکم آک پارتی برای جلب آراء در کمپین “آری” رفراندوم تلاش می‌کنند؛ رفراندومی که موجب افزایش اختیارات «اردوغان» خواهد شد.