- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

جمهوری خواهان آمریکا حامی اقلیم کردستان هستند

جمهوری مدار شرقی

حمایت جمهوری خواهان از اقلیم

پروفسور «برندان لیری»، استاد دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا معتقد است که جمهوری خواهان، بیشتر از دموکرات ها خواهان دخالت در عراق هستند و در اینجا شاهد نوعی بده بستان سیاسی میان کردهای عراق و جمهوری خواهان هستیم.

به گزارش مدار شرقی، کردهای عراق به گفته خود در روزهای اخیر برای برگزاری رفراندوم استقلال و تعیین آینده روابط خود با بغداد خیز برداشته اند. شورای استانی کرکوک در اقدامی غیر منتظره برافراشتن پرچم اقلیم کردستان بر فراز ساختمانهای دولتی و نیز برگزاری رفراندوم برای تعیین تکلیف پیرامون پیوستن یا نپیوستن این استان به اقلیم کردستان را تصویب کرد.

در داخل اقلیم کردستان هم دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی با تشکیل کمیته مشترک در حال مذاکره با دیگر احزاب سیاسی در مورد برگزاری رفراندوم هستند هرچند برخی احزاب مخالف مانند جنبش تغییر و شخصیت های مستقل آن را اقدامی نمایشی جهت بهره برداری سیاسی توصیف کرده اند.

در این میان پروفسور «برندان اُ لیری»، استاد علوم سیاسی دانشگاه پنسلوانیای آمریکا که به نوشته سایت نیوز ورک به کردهای عراق در امور کلان از جمله تاسیس کشور و تدوین قانونی اساسی مشاوره می دهد، تاکید کرد کردها در جریان انتخابات آمریکا از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا در مقابل «هیلاری کلینتون» نامزد دموکراتها حمایت کردند به همین دلیل دولت «ترامپ» از کردها در مسائلی مانند استقلال حمایت بیشتری خواهد کرد.

وی در مورد علت حمایت کردها از جمهوریخواهان در جریان انتخابات آمریکا افزود: این جمهوریخواهان بودند که «صدام» را از سر راه کردها برداشتند. اصولا جمهوریخواهان خواهان مداخله در عراق هستند.

«ترودی روبین»، ستون نویس روزنامه مشهور فیلادلفیا اینکوایرر نیز در میزگرد بررسی اوضاع اقلیم کردستان و تلاش آنها برای جدایی از عراق گفته است آمریکا از تاسیس کشور مستقل کردی در عراق حمایت می کند زیرا کردستان دارای جامعه بازتری است و تحمل بیشتری نسبت به اقلیتها دارد.