- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

بازگشایی تالارها در انتظار تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا/ کاهش وسیع درآمدهای صنفی

 

عضو هیات رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف ایران مطرح کرد/ بازگشایی تالارها در انتظار تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا/ کاهش وسیع درآمدهای صنفی.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس به نقل از اتاق اصناف ایران، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران درخصوص آسیب‌های ناشی از کرونا در حوزه اصناف اظهار کرد: سهم حوزه اصناف در تولید ناخالص ملی حدود ۱۸٫۷ درصد است و صدماتی که به این بخش وارد شود قطعا جبران آن با ارائه چند راهکار به راحتی نخواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، محمود بنانژاد گفت: حلقه‌های مختلف اصناف به یکدیگر متصل هستند. یکی از این حلقه‌ها کانال توزیع بوده که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح شهر مثالی از آن‌ها است. حلقه بعدی شبکه تولید بوده که کارگاه‌ها و بخش‌های صنعتی را دربر می‌گیرد. با توجه به این روند هنگامی که به زنجیره توزیع آسیبی وارد شود، تبعات جدی را برای بخش تولید به همراه خواهد داشت و این اختلالات به حوزه‌های خدمات و خدمات فنی نیز صدماتی را می‌زند.
وی افزود: حدود ۷۰درصد کاهش درآمدهای صنفی داشته‌ ایم و هنگامی که بسیاری از صنوف کم‌بضاعت شوند اثر این میزان از کاهش درآمدی را خواهیم دید. این در حالی است که اگر این درصد در درازمدت ادامه داشته باشد به جمع‌آوریو تعطیلی بسیاری از بخش‌ها ختم خواهد شد.
خزانه دار اتاق اصناف ایران تصریح کرد: هنگامی که کسب‌وکاری جمع‫آوری می‌شود، راه‌اندازی مجدد آن بسیار دشوار خواهد بود. در بسیاری از مواقع هستند بنگاه‌هایی که کج‌دارومریز به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با مشکلات موجود دست و پنجه نرم می‌کنند اما هنگامی که همین بنگاه جمع‌آوری بشود احیاء آن و برگشتش به صحنه اقتصاد تقریبا نشدنی خواهد بود. متاسفانه شرایط سختی برای کشور به وجود آمده و باعث شده است که راهی برای جبران صدمات بسیاری از صنوف نمانده باشد و دیگر بخش‌ها نیز نمی‌توانند به آسانی زیان‌های وارده را جبران کنند.
بنانژاد در خصوص تسهیلات کرونایی برای اصناف نیز گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کل حوزه اصناف مشمول ۱۳ رسته‌ای می‌شوند که می‌توانند تسهیلات کرونایی را دریافت کنند، اما با وجود شرایط سختی که تعیین کردند، از همان میزان نیز تعداد اندکی می‌توانند استفاده کنند.
وی بیان کرد: بازگشایی همه رسته‌ها به جز تالارها توسط رئیس‌جمهور اعلام شده است. در نهایت چه تصمیمی برای تالارها در ستاد خواهند گرفت؟ این کار با توجه به اشتغالی که ایجاد کردند و صنوف جانبی که دارند، ضروری است. تالار صنف اصلی بوده که صنوف جانبی زیادی دارد و با عکاس و فیلمبردار، مزون‌ها، گل‎فروشی، طلافروشی، لباس‌فروشی‌ها و حتی کفش‌فروشی‌ها ارتباط مستقیمی پیدا می‌کند. تعطیلی تالارها ادامه پیدا کند، آسیب جدی از این حوزه می‌بینیم.
رئیس اتاق اصناف مشهد تاکید کرد: متاسفانه هنوز برای تالارها تصمیمی گرفته نشده، چهار ماه است که تعطیل هستند و چه نیروهای خودشان به صورت رسمی و چه غیر رسمی به صورت پاره وقت، مشکل بیکاری دارند. ما حدود ۲۰۰ تالار در مشهد داریم که متوسط بین ۴۰ تا ۵۰ نفر نیرو دارند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و برای آنها شرایطی ایجاد نکنیم که وارد بازار کار شوند، آسیب جدی از این حوزه می‌بینیم. هفته پیش افراد زیادی از صنف تالارها مراجعه کردند که تکلیفشان مشخص شود و بدانند چه کاری قرار است انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: خسارت اصناف قابل ارزیابی نیست، زیرا هنوز این وضعیت تمام نشده، همچنان ادامه‌دار است و بعد از اینکه کرونا تمام شود نیز تمام نخواهد شد. در خصوص ابطال پروانه‌ها نیز ما روال معمولی داریم که تعدادی صادر و تعدادی ابطال می‌شود. تا حدود ۲۰ روز پیش که آمار ابطالی‌ها را گرفتم، همانند روال معمول بود و هنوز تاثیر کرونا روی آن مشخص نشده است.