- اتاق اصناف شهرستان پردیس - https://asnafpardis.com -

اولویت تأمین نقدینگی تولید از شبکه بانکی مشخص شد

 

سرپرست وزارت صمت گفت: اولویت تامین نقدینگی با طرح‌های بالای ۶۰ درصد با سه ویژگی شاخص عمق ساخت داخل، ارزآوری از محل صادرات و قرار گرفتن در مناطق محروم است.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس به نقل از خبرگزاری مهر، سرپرست این وزارتخانه در جلسه مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت با مدیران عامل و معاونان نظام بانکی با بیان اینکه پشتیبانی نظام بانکی از تولیدکنندگان، یکی از پیش‌شرط‌های مهم تحقق جهش تولید است، گفت: اولویت با تأمین نقدینگی طرح‌های بالای ۶۰ درصد با سه ویژگی شاخص بالای عمق ساخت داخل، ارزآوری از محل صادرات و قرار گرفتن در مناطق محروم است.

حسین مدرس خیابانی گفت: علیرغم شرایط کنونی کشور به لحاظ تنگناهای تأمین نقدینگی و کمبود منابع بانکی، اما منابع ارزی و ریالی در جهت اهداف جهش تولید در حال پرداخت و هدایت است و باید تمام توان خود را در حوزه تأمین مالی با استفاده از ابزارهای مختلف متمرکز کرده تا تولید کشور به دلیل عدم تأمین نقدینگی دچار مشکل و توقف نشود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: منابع سیستم بانکی در کنار منابع مالی تبصره ۱۸ و نیز سایر ابزارهای تأمین مالی، محل‌های فراهم کردن امکانات مالی برای واحدهای تولیدی هستند، این در حالی است که پشتیبانی نظام بانکی از تولیدکنندگان، یکی از پیش‌شرط‌های مهم تحقق جهش تولید به شمار می‌رود؛ اگرچه برخی از بنگاههای بزرگ دولتی نیز در حال فروش اموال و دارایی‌های مازاد خود هستند.

وی ضمن تقدیر از شبکه بانکی در تأمین مالی بخش تولید، تصریح کرد: اولویت با تأمین نقدینگی طرح‌های بالای ۶۰ درصد با سه ویژگی شاخص عمق ساخت داخل، ارزآوری از محل صادرات و قرار گرفتن در مناطق محروم است.

به گفته مدرس خیابانی، در عارضه‌یابی صورت گرفته از واحدهای تولیدی، عمده مشکلات این واحدها تأمین نقدینگی و نبود منابع کافی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید است که بر این اساس، نظام بانکی می‌تواند به صورت هدفمند و با راهبردها و اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جهش تولید، بخش تولید کشور را مورد حمایت قرار دهد.

وی اظهار داشت: چنانچه منابع سیستم بانکی به کمک سایر روش‌های تأمین مالی واحدهای تولیدی بیاید، چرخ تولید به حرکت درخواهد آمد و به اهداف تعیین شده در سال جهش تولید دست خواهیم یافت، بنابراین نقش منابع بانکی در پشتیبانی از بخش تولید کشور بسیار حائز اهمیت است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تولید امسال از جهات مختلف حائز اهمیت است، به این معنا که علاوه بر ایجاد ثروت و اثرگذاری در اقتصاد ملی و تولید ناخالص داخلی، با اشتغالزایی که ایجاد می‌کند در حوزه‌های اجتماعی و امنیتی نیز نقش بسیار مهمی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از حداکثر توان نظام بانکی در حمایت از تولید افزود: امسال تولید صادراتی، نه تنها در جای خود بسیار حائز اهمیت است، بلکه به جهت تأمین نیازهای ارزی سایر بخش‌های کشور نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و ارز حاصل از صادرات، منبع تأمین مواد اولیه بسیاری از کارخانجات کشور شده است.

مدرس خیابانی با اشاره به تأکیدات معاون اول رئیس جمهور در حوزه توجه به صادرات غیرنفتی گفت: امسال باید با اتکای به درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی، تولید کشور را اداره کرده و بر همین اساس است که معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی صادرات، بارها بر ضرورت توجه به صادرات تاکید نموده‌اند.

وی با اشاره به همکاری تنگاتنگ وزارت صنعت، معدن و تجارت با بانک مرکزی در جهت تأمین ارز مورد نیاز صنایع کشور خاطرنشان کرد: در بخش طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری، ایمیدرو سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع داخلی خود سرمایه‌گذاری می‌کند؛ بنابراین این سازمان توسعه‌ای، با تمام ظرفیت‌های خود در حوزه سرمایه‌گذاری بخش معدن و صنایع معدنی کشور وسط میدان است، بنابراین اگر بانک‌ها نیز با منابع خود به این حوزه اضافه شوند، هم‌افزایی در جهت تحقق اهداف جهش تولید انجام خواهد شد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه، کمک سیستم بانکی در این حوزه می‌تواند سرعت‎‌‎بخشی برای تأمین مالی تولید باشد، اظهار داشت: سال جهش تولید یک تکلیف ملی برای همه بخش‌های کشور است، این در حالی است که بانک، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دست به دست هم بدهند تا تأمین مالی واحدهای تولیدی را صورت دهند و البته در این میان، اولویت با راه‌اندازی و تکمیل واحدهای راکد و اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

وی اظهار داشت: علیرغم هم محدودیت‌ها، وزارت صنعت به شدت تلاش می‌کند که تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را به موقع انجام دهد، این درحالی است که علیرغم همه این محدودیت‎‌‎ها برخی از کالاهای کشور با جهش تولید مواجه بوده است که این کار عظیمی است.