کد خبر: 10535

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹

مقاومت، تضاد منافع و دیدگاه‌های مختلف در مسیر تکمیل سامانه جامع تجارت دیده می‌شود

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اگر سامانه جامع تجارت بصورت کامل فعال شود انقلابی در تجارت ما رخ خواهد داد، گفت: در خصوص تکمیل این سامانه مقاومت، منافع و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علی […]

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اگر سامانه جامع تجارت بصورت کامل فعال شود انقلابی در تجارت ما رخ خواهد داد، گفت: در خصوص تکمیل این سامانه مقاومت، منافع و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علی مؤیدی خرم‌آبادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما ضمن عرض تسلیت شهادت دانشمند برجسته کشور، شهید محسن فخری‌زاده با اشاره به اینکه در سال ۸۱ با دستور رهبر معظم انقلاب ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز شکل گرفت افزود: تا سال ۹۲ فاقد قانون برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودیم و در سال ۹۲ با پیگیری دولت و مجلس وقت قانون خاص مبارزه با قاچاق کالا و ارز وضع شد.

رئس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  با اشاره به اینکه شاهکار این قانون، موضوع پیشگیری است افزود: در مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صراحت راه‌اندازی سامانه‌ها با هدف شفاف‌سازی، روان‌سازی و ایجاد یک تجارت امن و سالم ذکر شده است.

مویدی گفت: برنامه‌ای که در سال ۹۷  طراحی شد مربوط به چگونگی عملیاتی‌کردن سامانه‌ها بود که امروز بعد از سه سال با یک تلاش شبانه‌روزی بخشی از این دستاورد توسط ریاست جمهوری افتتاح شد.

وی  افزود: در فرآیند طراحی سامانه‌ها چهار گام تحلیل، طراحی، پیاده‌سازی و استقرار را تعریف کردیم که البته امروز در مرحله استقرار هستیم.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در طول سه سال نزدیک به ۱۳ هزار نفر ساعت کار توسط ۲۶ دستگاه عضو ستاد انجام گرفته است و سامانه‌ها از نظر طراحی، پیاده سازی و استقرار آماده شد و بسیاری از آن‌ها با هم مرتبط شده‌اند.

وی افزود: برای استفاده صددرصدی از این سامانه‌ها موضوع داده‌ها را پیش رو داریم که البته دسترسی به بخش عمده آن فراهم شده است به طوری که خروجی آن در فرآیند تجارت خارجی کاملاً محسوس است.

مویدی درباره کارت بازرگانی ادامه داد: در مرحله صدور کارت، موضوع اعتبارسنجی و سطح بندی عملیاتی شده است.

* شناسایی اهلیت و شایستگی متقاضی کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت

وی با بیان اینکه یکی از دستاورد‌های بزرگ این سامانه‌ها، ساماندهی کارت بازرگانی بود گفت: در گذشته و در هر نقطه از کشور بنام هر شخصی با مسئولیت حقوقی و حقیقی کارت بازرگانی صادر می‌شد، ولی در حال حاضر با این ساماندهی اهلیت و شایستگی یک فرد با عنوان بازرگان باید مشخص شود و سپس کارت متناسب با سطح فعالیت آن صادر شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در گام بعدی، بازرگانان ثبت سفارش می‌کنند که در این مرحله سامانه کاملاً فعال است و در مرحله عملیات ارزی هم ارتباط با بانک مرکزی بصورت آنلاین (برخط) از طریق درگاه سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.

وی افزود: تجارت خارجی ما تا مرحله گمرک کاملا شفاف و به‌روز است، اما پس از آن به دلیل وسعت دامنه کارها با مشکل مواجه می‌شود.

مویدی در خصوص تکمیل این سامانه با بیان اینکه مقاومت، منافع و دیدگاه‌های مختلفی در این مسیر وجود دارد گفت: اطلاعات چندین ساله دستگاه‌ها باید در این سامانه قرار گیرد.

وی از تعیین ۲۷۵ تکلیف برای دستگاه‌های عضو ستاد خبر داد و افزود: برای وزارت راه و شهرسازی 56 تکلیف، وزارت جهاد حدود ۵۰ تکلیف، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نزدیک به ۴۰ تکلیف و ناجا ۴ تکلیف در این سامانه مشخص شده که از بین دستگاه‌ها ناجا اولین دستگاهی است که صددرصد تکالیفش را انجام داده است.

قاچاق در صورت به روز شدن قوانین پایان می‌یابد

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق؛ نتیجه قوانین کهنه است و اگر بخواهیم از قاچاق رهایی پیدا کنیم باید قوانین، ضوابط و ابزارهای به‌روز در اختیار داشته باشیم.

مؤیدی در ادامه به اجرای موفق طرح رجیستری تلفن همراه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حتی یک گوشی تلفن همراه قاچاق امکان فعال شدن در کشور را ندارد.

وی افتتاح سامانه جامع انبارها به عنوان نماد سامانه‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: با اتفاقی که امروز رخ داد در فرآیند تجارت خارجی ما یک تحول اساسی انجام گرفت و در حال حاضر ۲۳ هزار بازرگان در این سامانه فعالیت دارند.

مؤیدی افزود: در تجارت داخلی ما هنوز این فرایند نیازمند زمان است.

وی با اشاره به بهره‌برداری سامانه جامع تجارت در بخش تجارت خارجی گفت: زمانی که تجارت خارجی ما شفاف باشد دیگر قاچاقی رخ نخواهد داد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آخرین وضعیت ارتباط پنجره واحد گمرک با سامانه جامع تجارت گفت: در حال حاضر تمام اقدامات بازرگانان از طریق درگاه سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و با تلاش‌های انجام شده، این امور از عهده وزارت اقتصاد و گمرک برداشته شده است.

مؤیدی با اشاره به فراقوه‌ای بودن ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: این ستاد در این سال‌های اخیر از اقتدار بالایی برخوردار بوده است و امروز مطالبه‌گری ستاد به جایی رسیده است که رؤسای قوا پاسخ رئیس ستاد را می‌دهند.

وی گفت: در موضوع سیاست‌گذاری، تمامی دستگاه‌ها نهایت همکاری را داشته‌اند و همچنین در حال حاضر برنامه همه دستگاه‌ها مشخص است، البته بعضی نسبت به برنامه‌ها کم‌توجه بودند و در موضوع نظارت هم برای اولین بار برخی از دستگاه‌ها را در چند ماه گذشته به بازرسی کل کشور و دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم.

مؤیدی ادامه داد: زمانی که تجارت انجام نمی‌شود، ورود نزدیک به ۳۰۰۰ کالا به کشور ممنوع می‌شود و تورم در کشور به اوج می‌رسد موضوع قاچاق پررنگ می شود.

* رد برخی مستندهای پخش شده در مورد قاچاق دام

وی با رد برخی مستندهای پخش شده نسبت به موضوع قاچاق افزود: مثلاً در موضوع دام در شرایطی هستیم که علاوه بر تولید بی‌سابقه‌ اجازه خروج دام را هم ندادیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در سال ۹۷ یک میلیارد دلار واردات گوشت داشتیم و در سال ۹۸، ۵۰۰ میلیون دلار و در حال حاضر به رقم صفر رسیده‌ایم.

مؤیدی تصریح کرد: البته ما معتقدیم که نباید حتی یک رأس قاچاق دام داشته باشیم.

وی افزود: در این ستاد، ۲۶ دستگاه تلاش می‌کنند تا موضوع قاچاق به صفر برسد.

مؤیدی درباره موضوع گمرک گفت: تحقیق و تفحص در سال ۹۵ انجام شد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۷  نزدیک به ۷۰ درصد از سؤالات و مطالبات مجلس را به طور روشن و شفاف پاسخ داد ولی این گزارش تا سال ۹۹ در مجلس قرائت نشد.

وی افزود: ابزار و شیوه‌های قاچاقچیان به‌روز است و ما باید سامانه‌ها را فعال کنیم تا اجازه فعالیت به قاچاقچیان را ندهیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: موضوع اعلام پته به سامانه‌ها در گمرک با مشکل مواجه است که در صورت حل شدن این مسأله بخش تجارت خارجی ما متصل به شبکه خواهد شد.

وی مطالبات رهبر معظم انقلاب از ستاد را یادآور شد و افزود: اول استقرار ناجا در گمرک که تا کنون در بیش از ۱۵ گمرک در سراسر کشور محقق شده و دوم موضوع سامانه‌ها بوده است که  تمام دستگاه‌ها با تلاش در صدد انجام این مطالبات هستند.

مؤیدی ابراز امیدواری کرد: در تاریخ ۹۹٫۱۱٫۱۱ شاهد تکمیل این سامانه جامع تجارت خواهیم بود.

ارسال دیدگاه