کد خبر: 14802

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱

کارمندان‌ کد یکتای ۳۰ رقمی می‌گیرند

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس به نقل از خبرگزاری فارس، میثم لطیفی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه هفدهمین جشنواره شهید رجایی روز چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران و با حضور وزرا و استانداران برگزار می‌شود، اظهار داشت: ما در حال حاضر ۲٫۱ میلیون کارمند […]

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس به نقل از خبرگزاری فارس، میثم لطیفی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه هفدهمین جشنواره شهید رجایی روز چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران و با حضور وزرا و استانداران برگزار می‌شود، اظهار داشت: ما در حال حاضر ۲٫۱ میلیون کارمند در کشور داریم و از سال آینده همه کارمندان دولت کد یکتای شناسایی سی‌رقمی دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: همچنین برای هر یک از کارمندان QRکد تعریف و در محل خدمت آنها نصب می‌شود که مردم می‌توانند با اسکن کردن این کد به ارزیابی عملکرد کارمند بپردازند.

لطیفی همچنین گفت: تعداد کارمندان بر حسب تعریف اینکه چه کسانی کارمند محسوب می‌شوند و آیا کارمندان شرکتی که از دولت حقوق می‌گیرند اما با دولت رابطه استخدامی ندارند، آیا جزو کارمندان محسوب می‌شوند، بررسی می‌شود‌ همچنین در مورد دستگاه‌های دولتی، کدام دستگاه‌ها به عنوان دستگاه دولتی به حساب می‌آیند نیز لحاظ خواهد شد.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: متاسفانه بهره‌وری در دستگاه‌های دولتی طی ۱۰ سال گذشته یک درصد منفی شده و بسیاری از انتقادات مردم به کارمندان ناشی از این قضیه است.

همسان‌سازی پرداخت حقوق کارمندان اجرا می‌شود

‌لطیفی‌ اعلام کرد: جشنواره شهید رجایی که در هفته دولت برگزار می‌شود، از سال ۷۶ شروع شد و تا سال ۸۲ به انتخاب کارکنان نمونه مبادرت می‌کرد، از سال ۸۲ تا ۸۷ دستگاه‌های اجرایی برتر هم به آن اضافه شد و از ۸۷ تاکنون و بعد از قانون مدیریت خدمات کشوری، بحث استقرار نظام عملکردی در دستگاه‌های اجرایی براساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی مانند دولت الکترونیک و رضایت شهروندی دنبال می‌شود.

به گفته لطیفی، رضایت شهروندان از طریق سامانه ارتباطات مردمی دولت به نام سامد و همچنین شماره تلفن ۱۱۱ با دریافت نظرات مردمی میزان رضایت‌سنجی ارباب رجوع را مشخص می‌کند، در مورد شاخص‌های فنی به عنوان مثال در زمینه خدمات‌رسانی به معلولان، سازمان بهزیستی به عنوان مرجع انتخاب می‌شود. یا در مورد شاخص‌های دانش‌بنیان، معاونت علمی فرهنگی رئیس‌جمهور در حوزه فرهنگ، ستاد احیای نماز و ستاد امر به معروف و نهی از منکر نظر می‌دهند.

معاون رئیس‌جمهور همچنین گفت: سامانه اطلاعات کارمندان در مرحله بارگذاری اطلاعات قرار دارد و ارزیابی و قضاوت به مردم واگذار می‌شود، در همکاری با وزارت ارتباطات، طرحی شروع کرده‌ایم که برای هر کارمند یک بارکد تعریف شود و هر کارمند QRکد در محل استقرارش نصب می‌شود و مردم با اسکن کردن آن می‌توانند در نظرسنجی و رضایت از کارمند شرکت کنند.

لطیفی این را هم گفت: براساس ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، بخشی از جبران خدمات کارمندان باید از طریق ارزیابی‌ها صورت گیرد. 

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله نظام اداری جدید در کشور گفت: البته قبل از آن هم نظام‌های اداری در کشور وجود داشته است، اما نظام اداری مدرن از ۱۰۰ سال پیش مستقر شده و باید نکات مثبتی را تقویت کنیم و نکاتی منفی را برطرف کنیم. 

لطیفی همچنین در مورد همسا‌ن‌سازی حقوق کارمندان گفت: مهمترین مسئله تأمین اعتبار است که بتوانیم از منابع پایدار بدون استقراض از بانک مرکزی تأمین شود که اگر سازمان برنامه و بودجه موافقت کند، از اول شهریور امسال افزایش حقوق کارمندان اعمال و پرداخت‌ها صورت می‌گیرد.

وی همچنین گفت: ثبت‌نام در سامانه پاکنا که اطلاعات کارکنان دولت از جمله حقوق و دستمزد در آن وجود دارد، در حال حاضر با درصدی از عدم ورود اطلاعات مواجه هستیم، به ویژه در شهرداری‌ها که تعداد زیادی شهرداری در کشور وجود دارد که اطلاعات کارکنان خود را وارد سامانه پاکنا نکرده‌اند‌.

لطیفی همچنین گفت: ما باید اطلاعات منسجم از کارکنان دولت داشته باشیم، سامانه حقوق و دستمزد کارکنان شکل گیرد که در حال حاضر ۷۲ درصد از اطلاعات کارکنان وارد شده است. عمده مشکل مربوط به کارکنان شهرداری‌هاست که اطلاعات وارد نشده است. همچنین بخش دیگری از مشکلات مربوط به تنوع قوانین است که زبان مشترکی در احکام استخدام کارمندان وجود ندارد. 

وی این را هم گفت: وزارت نفت برای بارگذاری اطلاعات کارکنان خود خیلی کمک کرد و اجازه تبادل اطلاعات با سازمان اداری و استخدامی را داد و اطلاعات کارمندان شرکت‌های زیرمجموعه نفت را دراختیار گرفتیم. 

رئیس سازمان اداری استخدامی گفت: دستگاه‌های اجرایی در بیستم هر ماه باید اعلام کنند چه کسی از کارمندان و هریک به چه میزان باید دریافت کنند و ما براساس سامانه کارمندان‌ ایران حقوق آنها را واریز می‌کنیم. همچنین براساس شماره ملی و شماره شبا به ذینفع نهایی واریز می‌شود و در قانون بودجه ۱۴۰۱ باید شفاف‌سازی شود و برای هر کارمند شناسه یکتای ۳۰ رقمی صادر می‌شود و همه حساب‌های بانکی او به شناسه یکتا وصل می‌شود.

به گفته لطیفی، هیچ‌گونه پرداختی به کارمندان نباید خارج از چارچوب احکام باشد و پدیده دوفیش حقوقی کارمندان باید برچیده شود. با مذاکره با بانک مرکزی قرار شد شناسه ۳۰ رقمی برای هر کارمند در نظر گرفته شود و همه پرداخت‌ها به کارمندان از طریق آن شناسه صورت گیرد.

رئیس سازمان اداری گفت: نظام اداری بعد از ۱۰۰ سال به سمت هوشمندسازی دولت حرکت کرده است و ما نیازمند یکپارچه‌سازی داده‌ها هستیم. اگر نگاه بخشی باشد مسائل حل نمی‌شد و اگر از مسئولان ما ۱۰ نفر تصمیم‌گیر فرابخشی باشد که علاوه بر منافع بخش خود منافع ملی را هم درنظر بگیرد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

رئیس سازمان اداری استخدامی همچنین گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور، بنیاد ملی نخبگان برای جذب افراد نخبه در دستگا‌های اجرایی آئین‌نامه‌ای تهیه کرده و آئین‌نامه جذب نخبگان به تصویب دولت رسیده. مهمتر از مسئله جذب نخبگان، نگهداشتن نخبگان است و ما نمی‌توانیم برای افراد نخبه مانند سایر افراد عادی طراحی داشته باشیم، گاهی ممکن است برای ماندن پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و استفاده مردم از خدمات آن یا متخصصان سکوهای نفتی پرداختی‌های بالاتر از سقف حقوق دولتی داشته باشیم که البته باید این موارد به تصویب برسد و قانونی باشد. 

به گفته لطیفی، همسان‌سازی الگوی پرداخت عادلانه که دستور رئیس‌جمهور است در نظام اداری پیگیری می‌شود. نظام اداری ما از مسائلی رنج می‌برد که نیاز به اصلاح دارد. مسئله اول مردم ما و کارمندان کنترل تورم است. اگر قرار باشد تورم روی دهد، هر چقدر حقوق کارمندان را اضافه کنیم، با تورم از بین می‌رود بنابراین باید اول تورم کنترل شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: برخی دستگاه‌ها از این قانون مستثنا شده‌اند. ما دنبال این هستیم موارد استثنا به حداقل کاهش یابد و فقط برخی مشاغل خاص مجوز خاص بدهیم و قانون اجازه داده است درصدی تفاوت برای مشاغل خاص وجود داشته باشد.

به گفته لطیفی، نظام جامعه اطلاعات یکپارچه دستگاه‌های اجرایی باید تهیه شود. همه پرداخت‌ها به کارمندان در داخل  حکم باشد و پرداختی خارج از حکم کارگزینی نداشته باشیم. البته احکام اجرایی دستگاه‌ها با هم فرق می‌کند، اما برخی از پرداخت‌ها در قالب فیش دوم و خارج از حکم است که باید برچیده شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی در پاسخ سؤال خبرنگار فارس که ما در کشور چه تعداد کارمند داریم و آیا این تعداد به نسبت جمعیت کشور متناسب است؟ گفت: آنچه رسماً به عنوان کارمند دولت به شمار می‌رود، بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر هستند که به غیر از بخش لشگری و امنیتی و شرکت‌های دولتی است که مشمول قانون خاص خود هستند. دستور رئیس‌جمهور این است که هر کس از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کند باید آمار داشته باشیم و سامانه کارمندان درحال نهایی شدن است. 

وی گفت: بخشی از حقوق کارمندان از فصل یک بودجه می‌آید، بخشی در فصل ۲ و بخشی از رفاهیت در بخش ۶ تأمین می‌شود. تجمیع این موارد برعهده سازمان برنامه و بودجه است. 

معاون رئیس‌جمهور گفت: بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی طی ۱۰ سال گذشته، بهره‌وری کل منفی یک‌درصد بوده است. بخشی به خاطر بزرگ بودن اندازه دولت، بخشی به خاطر موازی‌کاری است و بخشی به  خاطر استفاده نکردن از فناوری‌ها در اداره کشور است. باید دولت هوشمند شود و دولت یکپارچه می‌تواند هزینه‌های اجرایی را کاهش دهد و می‌توانیم هزینه‌های جاری را به سمت هزینه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام سوق دهیم که این پروژه‌ها در حال افزایش هستند.

“روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس”

ارسال دیدگاه