کد خبر: 12708

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰

درخشانپور: افزایش صادرات نیازمند حمایت های موثر مالی، سیاسی و مقرراتی است

شیوع کرونا در جهان شوک های بزرگی به اقتصاد تمامی کشورها وارد ساخت که شاید سال ها زمان برای جبران آسیب های به وجود آمده نیاز باشد تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

فرزین درخشانپور

به گزارش روابط عمومی، فرزین درخشانپور رئیس اتاق اصناف پردیس در یادداشتی نوشت: شیوع کرونا در جهان شوک های بزرگی به اقتصاد تمامی کشورها وارد ساخت که شاید سال ها زمان برای جبران آسیب های به وجود آمده نیاز باشد تا شرایط به حالت عادی بازگردد.
شرایطی که به تبع کرونا به وجود آمد غول های اقتصادی دنیا را به زانو درآورد و کشور ما نیز از تبعات این ویروس بی نصیب نمانده و مشکلات متعددی گریبان گیر اقتصاد ایران شد که برای برون رفت از آنها راه حل های متعددی وجود دارد.

افزایش صادرات یکی از راه هایی است که در شرایط فعلی امری مهم و حیاتی برای اقتصاد ایران است، زیرا نتیجه افزایش صادرات، بالا رفتن تقاضا و تولید است که حاصل آن ایجاد اشتغال و ایجاد منابع ارزی برای کشور خواهد بود، صدالبته که صادرات در دنیای امروز دیگر شباهتی به شرایط پیش از کرونا ندارد و شیوع این ویروس باعث ایجاد تغییرات گسترده ای در نظام اقتصادی دنیا شده است.

یکی از نتایج شیوع ویروس کرونا تغییر نگاه دولت مردان است، امروز نگاه اکثریت کشورهای جهان به داخل معطوف شده و توانمند سازی شرکت های داخلی دغدغه اصلی دولت ها است، به همین جهت در یک سال گذشته دیدیم که دولت ها با ارائه بسته های حمایتی ویژه به صنایع داخلی و ایجاد محدودیت های بیشتر برای رقبا خارجی، از بنگاه های اقتصادی خود حمایت کردند.

به طور قطع نتیجه این سیاست بسته، رقابتی تر شدن بازار و دشواری صادرات خواهد بود و عملا شرایط ناگواری را برای تجار و بازرگانان به وجود خواهد آورد.
در شرایط فعلی نیاز است که دولت با حمایت های موثر مالی، سیاسی و مقرراتی از صادرات به سمت معاهده های تجاری دو یا چند جانبه در جهت ایجاد کانال های مالی و بانکی با کشورهای هدف و تقویت رایزنی بازرگانی حرکت کند تا شرایط بهتری برای تجار و بازرگانان به وجود آید و توانی برای رقابت در بازارهای جهانی باقی بماند.

ارسال دیدگاه