کد خبر: 13052

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰

جهش کسب‌وکارها با خلق ایده‌های نوآورانه کارآفرینان

روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس به نقل از ایرنا نوشت: کارآفرینان، نیروی اصلی محرکه در توسعه اقتصادی هستند که با نوآوری و ارائه روش‌های جدید و سیستم‌های نوین در فرآیند تولید، باعث ایجاد اشتغال می‌شوند؛ برای بسترسازی و بهره‌مندی از ایده‌های خلاقانه، نیازمند استراتژی‌های کلان حمایتی در این عرصه هستیم. کارآفرینی در حقیقت ارزش‌آفرینی […]

روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس به نقل از ایرنا نوشت: کارآفرینان، نیروی اصلی محرکه در توسعه اقتصادی هستند که با نوآوری و ارائه روش‌های جدید و سیستم‌های نوین در فرآیند تولید، باعث ایجاد اشتغال می‌شوند؛ برای بسترسازی و بهره‌مندی از ایده‌های خلاقانه، نیازمند استراتژی‌های کلان حمایتی در این عرصه هستیم.

کارآفرینی در حقیقت ارزش‌آفرینی برای ایجاد یک کسب و کار است که در آن نقش ایده‌پردازی و ارائه راهکاری نو و خلاقانه بسیار مهم تلقی می‌شود. از این رو برای سازگاری با چالش‌های زندگی حرفه‌ای و ورود به بازار کسب و کار باید طرح‌های کارآفرینانه دنبال شود.

 کارآفرینان می‌توانند با ایده‌های کارآفرینی یک کسب و کار واقعی بسازند که حول محور آن زمینه اشتغال چندین نفر را هم بهوجود بیاورند و این امر ضمن اینکه به توان تولیدی و اقتصادی کشور کمک می‌کند پلی برای رفع معضل بیکاری نیز محسوب می‌شود.

 اکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عرصه حمایت از کارآفرینان و رسیدگی به مشکلات آنان پیش قدم شده و درصدد تسهیل موانع اداری و اصلاح قانون در این عرصه است.

بر اساس آخرین اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدود ۴۰۰ هزار نفر کارآفرین در ایران حضور دارند که بر اساس معیارهای عمومی این تعداد کار آفرین فعال، بار اقتصاد بزرگ ۸۵ میلیون نفر را بر دوش می‌کشند.

«حجت الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفدم آبان ماه همزمان با هفته کارآفرینی از نیاز کشور به ۲ میلیون کارآفرین سخن گفت و تاکید کرد که کارآفرینان با جهش در تولید، می‌توانند مشکل بیکاری را حل کنند.

وی از نظام اداری ضد کارآفرین انتقاد و تاکید کرده است که برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها، باید فضای کارآفرینان مساعد و تسهیل شود از این رو در کوتاه مدت باید شرایط را برای آنها مهیا و قوانین را اصلاح کنیم.

کافه کارآفرینی یکی از روش‌های نوین در استفاده از تجارب کارآفرینان است. این کافه‌ها به منظور تسهیل در امور کارآفرینان و توسعه اشتغال با توجه به ظرفیت‌های هر استان و ایجاد شبکه سیال برای خلق نوآوری و فراهم سازی فضای کاری مشترک هستند و ظرفیت قابل توجهی برای بستر سازی و راه‌اندازی کسب و کارها دارند. طرح شکل گیری کافه‌های کارآفرینی از سوی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و با اهتمام دولت سیزدهم اکنون این کافه‌ها در بسیاری از استان‌های کشور فعال هستند تا بتوانند فضای ایجاد کسب و کارهای خرد و کلان را فراهم سازند.

کافه کارآفرینی فضایی است پویا با امکاناتی از قبیل اینترنت و تلویزیون که در آن تیم‌ها و گروه‌های مختلف اعم از سرمایه‌داران، کارآفرینان، صاحبان ایده و…با یکدیگر به تبادل اطلاعات پرداخته و در جهت اجرای پروژه‌های کاری و نوآورانه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

فراهم کردن فضای کاری مشترک برای حمایت از ایده پردازان و گروه‌های استارت آپی جهت کاهش هزینه‌ها، ایجاد فضای مناسب جهت ارتباط مراکز مشاوره کارآفرینی و شتاب دهنده‌ها با صاحبان ایده، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، ایجاد فضایی با هدف شکل‌گیری شبکه‌های سیال بین افکار مختلف برای خلق نوآوری، ایجاد تلنگری برای تغییر روابط و تشویق نوآوری و تغییر ساختار روابط در نهادهای عمومی، دولتی، شکل‌گیری یک هویت اجتماعی مشترک و جدید حول محور توسعه کارآفرینی در کشور برای گروه‌های مختلف اجتماعی موثر در دولت و بخش خصوصی و جامعه از مهمترین فعالیت‌های کافه های کارآفرینی است.

اکوسیستم کارآفرینی، اجتماعی پویا و متعامل درون یک منطقه جغرافیایی، متشکل از بازیگران متنوع و به هم وابسته (کارآفرینان، نهادها و سازمان‌ها) و عوامل متنوع (مثل بازارها، چارچوب قانونی، حمایت‌ها و فرهنگ کارآفرینانه) است که طی زمان تکامل پیدا کرده و بازیگران و عوامل آن برای خلق ارزش‌های جدید، با یکدیگر همزیستی و تعامل دارند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای حمایت از کارآفرینان و استفاده از تجربه‌ها و مشاوره‌های این قشر خلاق، به کافه‌های استان‌ها مجوز داده است تا تجربه‌های موفق و ایده‌های کارآفرینی را با دعوت از استادان و کارآفرینان برتر در یک محیط صمیمی به‌راحتی برای جویندگان کار به اشتراک بگذارند.

 بر این اساس، اکوسیستم کارآفرینی استان‌ها اصلاح می‌شود و با ارتباط و اتصال بازیگران عرصه کارآفرینی، فرصت‌های جدید شغلی و نیازهای بازار کار شناسایی می‌شود. در همین راستا کافه‌های کارآفرینی در استان‌های مختلفی ایجاد شده است تا زنجیره‌های پایین دست ایجاد کسب و کار را به هم گره بزند و از فرصت کارآفرینی برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بهره ببرد.

از ۱۷ تا ۲۳ آبان ماه هفته جهانی کارآفرینی نامگذاری شده است تا با تاکید بر ظرفیت‌های کارآفرینان، اشتغال و اقتصاد کشور را در شرایط تحریمی و کرونایی پویا کند. سرپرست معاونت توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفدهم آبان ماه  همزمان با هفته کارآفرینی، بر توسعه ایده‌های کارآفرینانه، ایجاد اشتغال و حل مشکل بیکاری تاکید کرد.

طبق گفته «محمود کریمی بیرانوند»، رویکرد جدید وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تقویت کلید واژه توسعه کارآفرینی، تسهیل‌گری مشکلات کارآفرینان و کارفرمایان جویای اشتغال و کسب و کارهاست.

به گفته این مقام مسوول، کارآفرینان کشور بسیار فعال هستند اما تعداد زیادی از آن‌ها گرفتار برخی مشکلات قانونی یا موانع صدور مجوز هستند که به تعطیلی یا رکود کسب و کار آنها منجر شده است.

کریمی بیرانوند، یکی از اولویت‌های این وزارتخانه را احیای طرح‌های نیمه کاره و رها شده عنوان کرده و در نظر دارد تا کارآفرینان در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکلات خود را بیان کنند تا برای حل آن‌ها اقدام شود، همچنین پیگیر ایجاد دبیرخانه‌ای در وزارتخانه مذکور برای رفع مشکلات موانع کسب و کار است تا به صورت فرا وزارتخانه‌ای به مشکلات و موانع اشتغال در کشور رسیدگی شود.

 سرپرست معاونت توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرده است که در حوزه مجوزها نیز مراکز مشاوره کارآفرینی وجود دارند که اداره کل توسعه کارآفرینی وزارتخانه این مجوز را صادر می‌کند، این مراکز شامل شتاب دهنده‌ها و کافه کارآفرینی و مراکز مشاوره کارآفرینی هستند ضمن اینکه سقف تعداد روزی که برای اعطای مجوز در نظر گرفته شده است سه روز به صورت خودکار است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه