کد خبر: 13465

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰

پیش بینی منابع پایدار مانند مالیات از محاسن لایحه بودجه ۱۴۰۱ است

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس به نقل ازایرنا، مجتبی یوسفی به عنوان موافق کلیات بودجه ۱۴۰۱، گفت: برای اینکه بیش از این از بانک مرکزی استقراض نشود و اوراق اسلامی به فروش نرسد تا چون سال گذشته دولت را بدهکار کنیم؛  کاهش انتشار اوراق از حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به ۸۸ هزار […]

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان پردیس به نقل ازایرنا، مجتبی یوسفی به عنوان موافق کلیات بودجه ۱۴۰۱، گفت: برای اینکه بیش از این از بانک مرکزی استقراض نشود و اوراق اسلامی به فروش نرسد تا چون سال گذشته دولت را بدهکار کنیم؛  کاهش انتشار اوراق از حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به ۸۸ هزار میلیارد تومان را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم که از نکات مثبت این لایحه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: نکته بسیار مهم این است که در بودجه پیش‌بینی شده که ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده در نظر گرفته شده است.  چرا که این موضوع کمک می‌کند که دوباره این منابع به چرخه تولید بازگردند.

یوسفی عنوان کرد: مجلس یازدهم در سال گذشته در بودجه ۱۴۰۰ در تبصره ۱۴، ۱۹ هزار میلیارد تومان را برای محرومیت‌زدایی پیش‌بینی کرده بود، انتظار می‌رفت دولت این اعتبارات را احیا کند که باید این موضوعات در کمیسیون بودجه اصلاح شود.

وی بیان کرد: اما با افزایش اعتبارات تملک‌دارایی‌ها به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان و افزایش اختیارات استانداران، که نکته قابل توجهی برای رفع محرومیت‌زدایی است این موضوع صورت نگرفت.

عضو هیات رییسه مجلس یازدهم ادامه داد: قطعا همکاران باتجربه و متخصص ما که عضو کمیسیون تلفیق هستند باید این موارد را اصلاح کنند زیرا این موضوع با شعار دولت که بنا شد تمرکززدایی کند در تعارض قرار دارد.

یوسفی اضافه کرد: نکته بعدی توجه به حمل و نقل عمومی و شهرداری‌ها است که باید در بودجه‌ها افزایش پیدا می‌کرد. ما در بودجه ۸ هزار میلیارد تومان اوراق را برای حمایت از سیستم حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری خصوصا حمل و نقل ریلی و اتوبوس پیش‌بینی کرده بودیم که ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ سهم شهرداری‌ها بود که متاسفانه امسال حذف شد و در کمیسیون‌های تخصصی برگشت که انتظار داریم این موضوع هم اتفاق بیافتد.

وی عنوان کرد:‌ نکته مثبت بودجه این است که رشد ۸ درصدی را برای اقتصاد پیش‌بینی کرده‌ است زیرا اولویت مردم اکنون معیشت و بعد از آن اشتغال است و قطعا اکنون در استان‌ها و هر شهری جوان‌های متخصص بیکار را می‌بینیم و این موضوع با اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار یکی از مزیت‌های این بودجه است.

نماینده مردم اهواز در مجلس خاطرنشان کرد: البته نباید مشکلات و چالش‌هایی که در حوزه اقتصادی داریم مانند تمرکز بر صادرات غیرنفتی به جای صادرات غیرنفتی، نوسان بسیار شدید در نرخ ارز و بخشنامه‌های خلق‌الساعه را فراموش کنیم و باید این موضوعات را برای رسیدن به رشد ۸ درصدی باید مدنظر قرار دهیم.

کاهش تراز عملیاتی منفی و منابع پایدار از نکات مثبت بودجه است

یوسفی بیان کرد: از نقاط مثبت این بودجه، کاهش تراز عملیاتی منفی و منابع پایدار مانند مالیات است اما نباید این نکته را فراموش کنیم که درست است که ۶.۹ درصد بودجه به مالیات اختصاص پیدا کرده اما این مقدار باید از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و نه از گرفتن مالیات بیشتر از مردم باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث حقوق و دستمزد هم باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم و به سمت عدالت حرکت کنیم البته متخصصان را نادیده نگیریم. استاد دانشگاهی، نیروی عملیاتی که در سکوی نفتی در وزارت نفت یا موضوعات مرتبط با آن هستند، سرمایه‌های این کشور هستند و همه را به یک نرخ نگاه کردن دور از عدالت است.

وی ادامه داد: این را هم بگوییم که به عنوان مثال یک تایپیست در یک وزارتخانه متمول، تخصص آنچنانی ندارد که چند ۱۰ میلیون حقوق بگیرد و دکتری در آموزش و پرورش برای معیشت خود بماند. امیدواریم با همه نکاتی که بیان کردم به کلیات بودجه رای مثبت بدهیم اما باید در تلفیق این اصلاحات به شکل اساسی صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه